Blog

Sesja terapeutyczna to czas dla Ciebie. Spotkanie z psychologiem to czas, kiedy możesz wyrzucić z siebie wszystko, co leży Ci na sercu. Natrętne myśli, trudne emocje, wewnętrzne dylematy i konflikty. Powiedz psychologowi wszystko, ponieważ może się okazać, że nawet drobne sprawy mogą kryć ogromne znaczenie. Wykorzystaj ten czas w pełni dla siebie. Pytaj o wszystko, co budzi w Tobie wątpliwości. Psycholog jest dla Ciebie i służy Ci swoją wiedzą. Zadawaj tyle pytań ile chcesz. To Ty musisz czuć się bezpiecznie i komfortowo. Gabinet ma być dla Ciebie miejscem, w którym możesz się otworzyć i możesz być sobą. Psycholog jest po to, aby Cię wysłuchać. On nie ma prawa Cię oceniać. Nie da Ci gotowej wskazówki co masz robić, bo to Ty odpowiadasz za swoje życie. Ale zapyta Cię o takie rzeczy, o których nie myślałeś do tej pory. Pokaże Ci nową perspektywę. Zrozumie Cię i to dlaczego dokonujesz w swoim życiu właśnie takich wyborów. Będzie przy Tobie w najtrudniejszych sytuacjach.

Lęk przed pierwszą wizytą u psychologa

Dbamy o zdrowie fizyczne od małego. Niewielu z nas ma okazję zadbać o swoje zdrowie psychiczne. Do gabinetu psychologa/psychoterapeuty przychodzimy zazwyczaj, gdy świat nam się zawalił. Często, gdy rozmowa z bliskimi nie pomaga. Zdarza się, że na zmianę jest w takich momentach dość późno. Nie dbamy o profilaktykę. Nie troszczymy się regularnie o siebie i swoje samopoczucie.

Jeżeli nie mieliśmy styczności z rozwojem osobistym, wizyta u psychologa budzi lęk. Niepotrzebnie. Warto na takim spotkaniu zdać się intuicję, otworzyć na siebie i drugiego człowieka. Tu nie ma oceniania, krytykowania, pouczania. To szczera rozmowa o tym co się dzieje. Jeżeli jest się gotowym na pracę, to spotkanie i proces terapii przynosi rezultaty.  Pierwsza wizyta u psychologa zwykle budzi wiele obaw i wątpliwości. Zdarza się, że ludzie od razu zaczynają mówić o najbardziej bolesnych kwestiach. Czasem nie są w stanie długo się otworzyć, nie mogą rozpoznać swoich emocji. Potrzebują najpierw lepiej poznać terapeutę, oswoić się z nim i z sytuacją. Nie ma zasady, co jest lepsze. Wszystko jest dobre. Każdy potrzebuje czegoś innego. Pierwsza wizyta to zwykle próba uchwycenia na czym polega problem, próba zrozumienia z czym się zmaga klient. To pytania o jego aktualną sytuację życiową. Uchwycenie kontekstu w jakim się człowiek znajduje i zobaczenie, w jaki sposób przejawiają się trudności w codziennym życiu. Wszystko po to, aby odnaleźć przyczynę problemów i skutecznie pomóc. Psychoterapia pozwala na zbudowanie często pierwszej w życiu relacji, opartej na akceptacji, zaufaniu i szacunku.

 

Mity i fakty na temat psychoterapii

W gabinecie leżę na kozetce. Nie. Siedzimy w wygodnych fotelach.

Z psychoterapii korzystają osoby chore psychicznie. Nie. W opinii społecznej myli się często psychiatrę z psychoterapeutą. Psychiatra jest lekarzem i może przepisywać leki. Psychoterapia jest od tego, by poprawić jakość życia. Korzystanie z niej świadczy o tym, że dbamy o siebie, swoje zdrowie psychiczne i relacje z innymi.

Po co iść do psychoterapeuty, lepiej pogadać z przyjacielem. Nie zawsze. Rozmowa z psychoterapeutą różni się od rozmowy z bliskimi. Nasi znajomi nie są w stanie obiektywnie przeanalizować sytuacji i często mówią nam to, co chcemy usłyszeć. Terapeuta stosuje profesjonalne metody pozwalające na wielowymiarową analizę sytuacji. Spotkanie z terapeutą to spotkania, podczas których realizujemy strategię, prowadzącą do rozwiązania sytuacji problemowej.

Psycholog mnie „prześwietli”. Nie. Psycholog nie posiada nadprzyrodzonych umiejętności, a o większości spraw ważnych dla pacjenta może się dowiedzieć podczas bezpośredniej rozmowy z nim. Psycholog ma bogatą wiedzę na temat funkcjonowania człowieka i używa technik, które pozwalają przyjrzeć się sytuacji od strony psychologicznej, jednak nie umie czytać w myślach. To od pacjenta zależy na ile będzie chciał się otworzyć i które tematy będzie chciał ujawnić.

 

Odkładanie decyzji o wizycie w gabinecie

Czasem mimo narastających trudności odkładamy wizytę u specjalisty. Sięgnięcie po pomoc zaczyna się opóźniać o kolejne miesiące i lata, a problem się pogłębia. Większość ludzi zgłasza się z problemem dopiero po pewnym czasie. Zdarza się nawet, że po wielu latach. Im dłuższy czas minął, tym często dłuższy staje się proces terapii. To tak, jakbyśmy przyszli do lekarza z powikłaniami po nieleczonej grypie. Leczenie będzie trwało dłużej, niż gdybyśmy przyszli z bolącym gardłem. Wtedy pomoc jest szybka i skuteczna. Nie odwlekajmy zatem wizyty. Lepiej działać szybko i cieszyć się dobrym samopoczuciem. Problemy warto usuwać jak są maleńkie.

 

Jak przygotować się do wizyty u psychologa?

Pierwszy kontakt ze specjalistą zdrowia psychicznego może być dla wielu osób źródłem stresu. Nie wiemy czego się spodziewać i nie chcemy być oceniani. Zazwyczaj też trudno nam otworzyć się przed obcą osobą. Są jednak sposoby na to, by przygotować się na taką wizytę.

Warto napisać sobie na kartce najważniejsze kwestie, które chcemy poruszyć podczas rozmowy. Jeśli jest to nasza pierwsza wizyta dobrze jest powiedzieć o tym specjaliście. Psycholog może zapytać się Ciebie o okoliczności zgłoszenia się, emocje, sprawy, z którymi przychodzisz. O Twój nastrój, codzienną aktywność, cechy osobowości, sytuację rodzinną czy zawodową. O relacje interpersonalne,
związki, w których jesteś lub byłeś. A także szereg innych pytań, wynikających z danego kontekstu i problemu. Czasem otrzymasz propozycję zrobienia diagnostycznych badań psychologicznych. Ich celem jest różnicowanie pomiędzy różnymi zaburzeniami, określenie cech osobowości i zachowań w różnych sytuacjach życiowych.

Podczas spotkania mów to, co czujesz. Psycholog nada temu odpowiedni porządek. Bądź szczery, bo tylko w ten sposób można razem znaleźć właściwy sposób leczenia. Ty również możesz zadawać pytania. Nie wstydź się. Pytaj, jeśli czegoś nie wiesz, a czujesz, że jest to ważne dla Ciebie. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, dziel się tym. Specjalista to Twój partner.

 

Czym jest psychoterapia?

Psychoterapia największą skuteczność  daje w leczeniu depresji, nerwicy, stanów lękowych, fobii, wypalenia zawodowego, przewlekłego stresu czy zaburzeń osobowości. Przynosi też ulgę osobom dotkniętym objawami somatycznymi, którzy nie znajdują przyczyn odczuwania bólu. Odnalezienie odpowiedniego terapeuty to ważny wybór. Każda osoba jest inna, ma inny zasób emocji i doświadczeń. Aby psychoterapia była skuteczna, pomiędzy pacjentem a terapeutą musi wytworzyć się dobra relacja – relacja terapeutyczna. Zaufanie do terapeuty to podstawa całego procesu jakim jest psychoterapia. Wizyty przed psychoterapią to zazwyczaj 3 wizyty konsultacyjne, gdzie ustalana jest diagnoza. Czas trwania psychoterapii zależny jest od kilku czynników, w tym celu jaki wyznaczył sobie pacjent, natura problemu z jakim się zgłasza i jego intensywność odczuwania. Doświadczenie życiowe, osobista historia, przeszłe zdarzenia wpływają pośrednio i bezpośrednio na proces zmiany. Także sama determinacja pacjenta ma niezwykły wpływ na to, jak szybko przyjdą efekty. Warto więc w taką pracę się zaangażować.